eerste indrukken - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Mieke - WaarBenJij.nu eerste indrukken - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Mieke - WaarBenJij.nu

eerste indrukken

Blijf op de hoogte en volg Mieke

17 September 2012 | Zimbabwe, Bulawayo

Sawubona! Linjani?
Vanaf nu kan ik jullie in het Ndebele begroeten, de lokale taal die in het zuidelijk deel van Zimbabwe gesproken wordt.
Van Shonaland naar Matabeleland
Intussen heb ik mijn eerste week in Bulawayo achter de rug. Vorige zaterdag bracht een luxury coach mij naar deze stad. De reis duurde zo’n 6 uur, maar kans om me te vervelen (of te slapen) kreeg ik niet: naast me zat een vriendelijke man die maar al te graag uitleg gaf over het wisselende landschap. Mijn aankomst in Bulawayo bleef niet onopgemerkt, omdat het team van mijn stageplaats KG6 me stond op te wachten met vlaggetjes en met een welkomstbord ‘Welcome to KG6 Mieke!’.  De toon was onmiddellijk gezet!
Over Zulu, Afrikaans en Kings
Een van mijn collega’s heeft me al wat rondgeleid in Bulawayo. Het is de 2e grootste stad in Zimbabwe en is niet te vergelijken met de hoofdstad. De drukte uit Harare maakt hier plaats voor brede lanen met Jacaranda-trees (bomen met mooie paarse bloemen) en veel groen. De mensen hier zijn heel trots op hun stad, die ze zonder schroom ‘City of Kings’ noemen, ook al verwijst de naam naar de minder positieve term KoBulawayo (Place of Slaughter). De lokale taal, Ndebele, vertoont gelijkenissen met Zulu (regio Zuid-Afrika). Logisch, aangezien Matabeleland aan Zuid-Afrika grenst. Daarnaast vind ik hier heel wat Afrikaans terug, vooral in de supermarkten. Heel wat producten worden nl. geïmporteerd uit Zuid-Afrika. Mijn collega’s vielen uit de lucht wanneer ze mij etiketten in Afrikaans moeiteloos hoorden lezen: “What, you are from Belgium and you understand this language from South Africa? That’s crazy!” een cultuurshock voor hen! 
KG6
Tijdens deze eerste week heb ik mijn stageplaats wat beter leren kennen. King George 6 Memorial School is een BuO school voor kinderen met een fysieke beperking of een gehoorstoornis. KG6 bevindt zich net buiten het stadscentrum van Bulawayo. De structuur is vergelijkbaar met BuO-scholen in België: KG6 bestaat uit een school, een hostel (internaat) met verschillende units voor een tiental leefgroepen en een revalidatiecentrum. Tijdens mijn stage zal ik vooral in het revalidatiecentrum werken. Het team bestaat uit 1 psycholoog, 3 logo’s, 3 ergo’s en 3 kine’s.
Ik logeer hier in een grote unit, waar nog jongeren wonen die in de school of in het centrum werken. Sommigen onder hen hebben ook een gehoorstoornis en communiceren via gebarentaal. Ze leren me elke dag een nieuw gebaar. 
Workshop
Mijn eerste werkweek was vrij rustig. Het laatste trimester is maandag van start gegaan met heel wat liedjes en gebeden. Op dinsdag en woensdag mocht ik naar een workshop die werd ingericht voor onze KG6-leerkrachten van het secundair onderwijs. Samen met Prisca, de verantwoordelijke van het reva-team, mocht ik een presentatie geven over de problematiek van onze leerlingen. We hebben onze presentatie hands-on aangepakt: we lieten de leerkrachten zelf ervaren hoe vermoeiend zitten, opletten en schrijven kan zijn voor een kind met Cerebral Palsy (hersenverlamming). Kijk zeker naar de foto’s!

  • 17 September 2012 - 14:36

    Lieve:

    Hey zusje,

    fijn nog eens een update van je te krijgen. Ben blij dat je het er zo naar je zin hebt! Kijk al uit naar het volgende verslag!

    Dikke knuffel Lieve en dikke poot van Jess ;-)

  • 17 September 2012 - 16:10

    Martine :

    dag Mieke,
    ik volg ook je avonturen in Zimbabwe! (Kristine heeft me je blog doorgegeven.) Het is zo leuk om te lezen hoe je je eerste weken ginder ervaart. Geniet er maar ten volle van !
    Martine

  • 17 September 2012 - 16:18

    Sara:

    Hey Mieke,

    Leuk verslag! Zo te horen heb je het goed naar je zin ginder in Bulawayo, leuk dat we mee op de hoogte kunnen blijven van al je avonturen daar! Ik kijk al uit naar de volgende update.

    liefs,
    Sara

  • 17 September 2012 - 20:16

    Frauke Verschatse:

    Hey Mie!

    Ook ik vind het leuk om op de hoogte te blijven van je avonturen daar!!
    Ik lees je blogberichten altijd zo geconcentreerd dat niemand mij mag storen op dat moment! :-)
    Nadien merk ik altijd dat ik nog jaloerser ben op jou! Maar chica, je verdient het keihard!

    Geniet ervan, x.

  • 17 September 2012 - 22:45

    Luc:

    Hallo Mieke,

    Net terug van de les italiaans. Ik was blij verrast het bericht te ontvangen dat je van je liet horen (lezen). Wij hebben vanavond enkele herinneringen van vorig schooljaar opgehaald, o.a. het fameuze kerstgebeuren.
    Wij zullen zeker je avonturen blijven volgen.

    Ciao
    Luc

  • 18 September 2012 - 18:23

    Magda Rasschaert:

    Sawubona Mieke, Linjani?
    Eens gezocht naar de King George 6 Memorial School, alle wijken en buitenste rand afgezocht maar niet gevonden op de kaart! Er zijn nochtans scholen zat daar in Bulowayo, maar 'k vermoed dat het speciale karakter van deze school er misschien mee te maken heeft. Echt leuk dat je er zo hartelijk verwelkomd werd!
    Het Ndebelees, daar kan je toch kop noch staart van begrijpen. Klinkt echt heel vreemd, zoals Zulu voor ons zo iets echt specifieks Afrikaans oproept.
    Er zal daar heel wat werk te verzetten zijn voor jou .. Hoe begin je daar nu aan?
    Hier beleven we waarschijnlijk onze laatste laat-zomerse dagen. De dagen krimpen snel, maar daar zal het ook wel steeds vlug donker zijn. Hoe is het daar met het weer trouwens?
    Volgende week vertoef ik vannacht waarschijnlijk ergens boven uw hoofd want dan komen we eraan!
    Hoelang duurt jouw verblijf daar? Ik weet zeker dat je terugkeer hier ook met vlaggetjes en spanborden zal opgevrolijkt worden. Maar dat is nog ver af..
    Geniet van alle indrukken ten volle. Groetjes van een voltallige Italiaanse klas uit Dendermonde!
    Magda

  • 25 September 2012 - 21:38

    Charlotte Lannoy:

    Dag Mie,

    Ik ben heel blij dat ik jouw verhalen kan volgen via je blog!
    Geniet ervan met volle teugen en koester je ervaringen! Ik ben razendtrots op je!

    Vele groetjes,
    Charlotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zimbabwe, Bulawayo

Mieke

leerkracht, maar ook student Logopedie momenteel voor een boeiende stagetijd in een BuO-school te Bulawayo - 2e grootste stad van Zimbabwe

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 105784

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 10 December 2012

Mie-in-Bulawayo

Landen bezocht: