jullie top 3 - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Mieke - WaarBenJij.nu jullie top 3 - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Mieke - WaarBenJij.nu

jullie top 3

Blijf op de hoogte en volg Mieke

12 Oktober 2012 | Zimbabwe, Bulawayo

Ciao a tutti (ik moet mijn Italiaans blijven oefenen) :)

Hoe lukt het met de emmertjes water? Wie durft de uitdaging aan te gaan? (zie vorig verslag)
Vanuit de vele vragen die ik krijg, selecteerde ik een top 3. Benieuwd? Lees zeker verder!

ABOUT CLICKS POMPOMS AND SIGNS
“Wat doe jij op een normale werkdag?”
Van maandag tot vrijdag werk ik samen met het revalidatieteam in het centrum van KG6. Dit is verbonden aan de school en werkt samen met de school, maar neemt niet weg dat we ook ‘outpatients’ zien.
Op maandag, woensdag en vrijdag halen we kinderen uit de klassen voor individuele therapie. Deze therapiesessies duren meestal een half uur, maar het kan soms oplopen tot een uur. Mijn collega is niet zo strikt met tijdslimieten. Dat betekent ook dat een therapie soms 10 minuten duurt! De kinderen die we uit de klassen halen, hebben net zoals alle kinderen op deze school een beperking. Ik verkies de term die ze hier gebruiken: “they don’t have problems, they have some challenges in life”. Dat kan een motorische beperking zijn, een gehoorstoornis (meestal volledig doof), een meervoudige handicap, een algemene ontwikkelingsachterstand,… Waarom halen we dan precies die enkele kinderen uit de klas? Zij worden meestal doorverwezen door de leerkracht, omdat ze ten opzichte van de andere kinderen niet mee kunnen, onverstaanbaar spreken, niet goed kunnen schrijven, geen woordjes kunnen onthouden, enz. Na een onderzoek door de logopedist, de ergo en de kine (als we geluk hebben ook de psycholoog), worden doelen opgesteld voor de komende periode. Meestal is dat 1 trimester.
Natuurlijk geef ik zelf ook therapie aan de kinderen. Sommigen spreken Engels als eerste taal, maar andere spreken Ndebele als eerste taal. Dit is een van de fameuze Zulu-talen, waarbij je click-sounds maakt. Het Ndebele heeft drie clicks: vooraan in de mond, meer naar het midden en dan eentje lateraal (aan de zijkant). Verschrikkelijk moeilijk om te produceren! Ik probeer dagelijks te oefenen, maar het lukt nog niet zo goed… heel frustrerend voor een studente in de logopedie. ;) Nu, onze /g/ van ‘goed’ is een grote uitdaging voor mijn collega’s! We leren van elkaar. Momenteel probeer ik wat Ndebele te leren. De linguïst in mij heeft deze uitdaging nodig.
Een andere uitdaging binnen therapie is de Sign Language. Deze is specifiek voor Zimbabwe. Ik mag mezelf gelukkig prijzen, want KG6 is een van de scholen die zeer intensief bezig is met gebarentaal. Er is een speciale afdeling voor gehoorgestoorden. Het lukt me al goed om aan conversaties deel te nemen. Binnen therapie werken we vooral aan de uitbreiding van woordenschat voor deze kinderen.
Een derde groep is waarschijnlijk de moeilijkste. Heel wat kinderen op deze school hebben ‘challenges’ ten gevolge van CP (Cerebral Palsy). CP zorgt ervoor dat deze kinderen problemen hebben met het coördineren van bewegingen, waaronder ook spraakbewegingen. Dit heeft als gevolg dat ze niet altijd kunnen zeggen wat ze willen zeggen, met heel wat frustratie als gevolg. Sommige onder hen hebben begeleiding nodig voor controle van ademhaling en stemgebruik. Een van hun favoriete spellen hiervoor is ‘the pompom game’. Dit is een spel waarbij ze een balletje over een ganzenbord moeten blazen. Niet eenvoudig, maar ze vinden het superleuk. The pompom-game is intussen een begrip binnen ons ‘speech department’.

VERVEEL JE JE NIET TIJDENS DE WEEKENDS?
Eerlijk gezegd heb ik tijd te kort. Dankzij mijn collega’s heb ik enkele ‘local friends’. Zij nemen me tijdens de weekends op sleeptouw en willen absoluut dat ik ‘hun land’ ken voordat ik vertrek.
Aangezien muziek deel uitmaakt van het dagelijkse leven in Bulawayo, heb ik al heel wat concerten meegemaakt. Ik begrijp nog altijd niet hoe het komt dat ze zo mooi zingen hier. Ze groeien op in een traditie van dans en zang, omdat ze dit 3 tot 4 uur aan een stuk doen in de kerk. (ik viel bijna flauw!)
Oktober is de warmste maand van het jaar. Vraag me niet hoe ze het doen hier, maar ik denk dat mijn collega’s (en de kinderen) een ingebouwd ventilatiesysteem hebben dat beter werkt dan onze klieren… Terwijl ik me te pletter zweet, lopen zij rond in een lange broek en het liefst een vest. Het zwembad is dan ook mijn nieuwe habitat geworden. Vorig weekend heb ik al zwemmend doorgebracht in SOS Child Villages (SOS Kinderdorpen).
Verder is mijn eerste national park een feit. Een van mijn vrienden nam me mee naar Matopo. (google het zeker eens: Matopo Hills) Als ik me niet vergis, werd dit park uitgeroepen tot World Heritage. Als je overtuigd bent van de wetten van zwaartekracht, moet je dit park zeker eens bezoeken. Rotsen zo groot als de menhirs van Obelix balanceren op de rand van een nog grotere rots en weigeren naar beneden te rollen. (Dat laatste vind ik eigenlijk bijzonder geruststellend) Alhoewel… vorig jaar is er eentje naar beneden gedonderd. Cecile John Rhodes werd hier ook begraven. Zijn naam doet je misschien denken aan Rhodesia? Hij was een belangrijke politicus tijdens de koloniale periode, zowel in Zuid-Afrika als in Zim. In het park is er ook een museum. Hier heb ik mijn eerste “black mamba” gezien, ook al was het een very fake snake. (gelukkig!!) Wie de black mamba niet kent: ze noemen deze slang hier de ‘one cigarette snake’. Als deze je bijt, heb je nog net de tijd om 1 sigaret te roken als laatste wens. Ook al was ze ‘fake’, ik was niet zo gerustgesteld, aangezien de zeer enthousiaste gids me wist te vertellen dat de grootste concentratie black mamba’s zich in Matopo bevond. Dat gezegd zijnde, nodigde hij me vriendelijk uit om naar 1 van de grotten te gaan om de rock paintings te bekijken. Wie mij kent, kan zich al een beeld vormen van hoe ik tot in die grot gewandeld ben.

CULTURE CLASH OR INTERCULTURAL CLASS? "MY NAME IS SIBANDA.... MIEKE SIBANDA"
Last but not least: jullie willen meer weten over de cultuur hier? Let’s play a game. Probeer de woorden uit kolom A en B met elkaar te linken… het zijn woorden die iets vertellen over de cultuur hier. De oplossing volgt volgende week! 1 cadeautje vind je alvast hierboven.
A
Kopje
Whaleback
Sadza
Game
Zimbo
Totem
Braai
jacaranda

B
Inwoner van Zimbabwe
Barbecue (‘Afrikaans’)
Heuvel
Boom met paarse bloemen die nu volop bloeit
Rotsformatie
Typisch eten op basis van millie meal – staple dish in Zim
Dier dat je in nationale parken kan terugvinden
Soort familienaam, ook al is er geen bloedband. Het is vaak een dier dat dan door die ‘familie’ gerespecteerd wordt.




  • 12 Oktober 2012 - 17:56

    Nette En Heidi:

    Wat een leuke foto's !
    fijn weer over je te lezen :-)
    vele knuffels Nette en Heidi

  • 13 Oktober 2012 - 09:00

    Lieve:

    Hey zusje!

    Fijn te lezen wat je dagelijkse bezigheden zijn! Was ik inderdaad wel heel erg nieuwsgierig naar. Duidelijk te zien op de foto's dat je het daar heel erg naar je zin hebt ;-). Met de emmertjes water gaat het redelijk, al is het echt niet zo evident. Het lijkt simpel, maar soms is het toch echt even op de tanden bijten om niet toch vlug een gewone douche of bad te nemen. Maar we houden vol ...

    Dikke knuffel

  • 13 Oktober 2012 - 15:19

    Hello:

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( hanamendy22@yahoo.in ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    hana

    ( hanamendy22@yahoo.in)

  • 14 Oktober 2012 - 13:53

    Sara:

    Hey Mieke,

    Leuk om wat meer te vernemen over je dagelijkse bezigheden, ik heb de indruk dat de verveling niet snel zal toeslaan ;-).

  • 16 Oktober 2012 - 11:19

    Marthe:

    Hoi Mieke,

    Wat een leuke blog! Tof om al die info te krijgen over een land/cultuur die we hier niet zo goed kennen. En je lijkt het er ook goed te hebben hé (ondanks de warmte :-)). Kijk ernaar uit meer van je te lezen!

    Groetjes!
    Marthe

  • 20 Oktober 2012 - 10:17

    Nette:

    Dag peetje,
    Ik had mij weer met een emmertje en potje in de douche gewassen gelijk bij u in afrika; Ik had wel niet mijn haartjes gewassen want dat is dan heel moeilijk want ik heb veel knoopjes dan. Dat lukt niet.Daarom hebben de negerkindjes misschien ook vlechtjes. Ik vond dat leuk maar wel koud ik hoop dat jij en de negertjes het daar wat warmer hebben dan hier om te wassen groetjes van nette

  • 20 Oktober 2012 - 10:18

    Nette:

    De woordjes vind ik heel moeilijk peetje maar wel grappig dag peetje

  • 23 Oktober 2012 - 01:40

    Magda Rasschaert:

    Mieke Simbanda,
    Je vorig verslag in acht genomen daar in Zuid-Afrika en waterbesparend tewerk gegaan. Voor al die mensen daar was er gelukkig heel wat regen gevallen tijdens ons verblijf. Voor het eerst in jaren hadden ze daar eens overvloedige regenval. Voor ons was dat gevoel wat minder vermits we dat nu juist wat wilden ontlopen. Mede hierdoor werden we gezegend met het frisse groen van de in bot komende bomen en planten en de overweldigende kleuren van de schitterendste bloemen die plots in grote getale de bodem opvrolijkten.
    We liepen op de Kaap de Goede Hoop een groepje jonge Belgische studenten op het lijf die net als jij daar enige tijd heel enthousiast stage gelopen hadden. Voor hen zat het erop en zij hadden nog enkele laatste dagen om het land te bewonderen. We waren alle vier sterk onder de indruk van hun enthousiaste beleving en hun reacties. Het is goed om weten dat er nog zoveel inzet bestaat onder het jonge volkje. Dus chapeau voor jullie ingesteldheid!
    Op de foto's kan je ook zien hoe jij straalt bij deze kinderen. De kansen die ze extra aangeboden krijgen zullen ongetwijfeld hun hele leven beïnvloeden.
    'k Ga de Matopo Hills eens opzoeken. Ook al hebben we daar ongelooflijk wisselend natuurschoon kunnen bewonderen dit lijkt ook wel de moeite waard.
    Geniet verder van alles wat je onderneemt .. Zelf kijk ik nu al uit naar het vervolg van je verhaal!
    Magda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zimbabwe, Bulawayo

Mieke

leerkracht, maar ook student Logopedie momenteel voor een boeiende stagetijd in een BuO-school te Bulawayo - 2e grootste stad van Zimbabwe

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 586
Totaal aantal bezoekers 105784

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 10 December 2012

Mie-in-Bulawayo

Landen bezocht: