story telling project - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Mieke - WaarBenJij.nu story telling project - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Mieke - WaarBenJij.nu

story telling project

Blijf op de hoogte en volg Mieke

22 November 2012 | Zimbabwe, Bulawayo

Once upon a time…
Er was eens… een studente Logopedie in KG6. Ze vond dat de kinderen maar weinig beroep deden op hun verbeelding en besloot daar een mouw aan te passen. Ze ging naar haar geheime kamer, nam haar magische kookpot en goot er 10 druppels slangengif in, gemengd met blauwe bessenjam. Gifgroene dampen stegen omhoog uit de ketel en vulden de ruimte met een groene waas. Wanneer de groene rook uit de schoorsteen kwam, wist de hele school dat er iets op til was. De volgende dag nam de studente het brouwsel mee naar school en gaf het aan 5 kinderen van de Sunshine groep. En wat gebeurde was magisch: ze maakten een mooie tekening en verzonnen er een prachtig verhaal bij!
Was het maar zo eenvoudig! Enkele weken geleden merkte ik dat de kinderen die in de namiddag naar de therapieklas komen heel graag tekenen en kleuren. Maar telkens wanneer ik hen vroeg wat ze getekend hadden, konden ze mij er maar weinig over vertellen. Ze maken nochtans mooie kleurrijke tekeningen. Het mondeling veruitwendigen van hetgeen ze in zovele kleuren op papier gezet hadden, bleek erg moeilijk.

Daarom ben ik gestart met een “story telling project”. Elke dinsdagnamiddag, iets voor twee, staan er 10 kinderen te wachten aan de deur van mijn therapiekamertje. Jammer genoeg moet ik er dan een zestal selecteren… mijn ruimte is niet zo groot. Ze maken een mooie tekening en moeten er een verhaal bij verzinnen. Ze krijgen hier een uur de tijd voor. Dan gaan we allemaal samen in een kring zitten en nemen we elkaar mee op reis naar “gedachtenland”. Misschien stellen jullie zich therapie anders voor en vragen jullie zich af wat het nut kan zijn van deze oefening… maar eigenlijk werken we aan heel wat vaardigheden tijdens die namiddag. Zelfs het “leuke” deel: tekenen, kleuren, fantaseren en schrijven vergt heel wat energie van onze kinderen. Dan, tijdens het kringmoment, moeten ze stilzitten, hun aandacht richten, actief luisteren, oogcontact maken, het verhaal introduceren aan de anderen en het verhaal zo “mooi” mogelijk vertellen (topic introduction, topic maintenance). Na elk verhaal doen we de “therapie-clap” en mag de verteller een sticker kiezen. Wanneer iedereen zijn verhaal heeft gedaan, kiezen we “the winner of the week”. Deze krijgt een extra sticker en mag zijn/haar tekening aan de “wall of fame” hangen. Zo kan iedereen die hier binnenkomt mee genieten van het nieuwste verhaal.

• 22 November 2012 - 14:28

Heidi:

Hey Mie!!!

Heerlijk om te lezen wat je daar allemaal zoal doet met de kindjes!!!
    Ben super trots op wat jij daar bereikt met hen! veel liefsxxx sis

• 22 November 2012 - 18:48

Lieve:

Hey zusje!!!

Eindelijk nog eens wat nieuws van jou, hier heb ik lang naar uitgekeken. Maar zo zie je maar, geduld wordt beloond: we krijgen er zelfs 2 in 1 keer :-)
    Super wat je daar allemaal met die kindjes doet en zo te zien op de foto's genieten ze er ook echt van.

Dikke knuffel Lieve

• 22 November 2012 - 19:37

Ingrid:

Dat project met die verhalen lijkt me heel zinvol met die kinderen. Ik denk dat ze daar heel veel aan kunnen hebben. Dat tekort aan verbeelding was ons tijdens ons veertiendaags bezoek ook al opgevallen... Bvb. wat doen we met onze vrije tijd? Ze waren heel enthousiast als wij met hen iets speelden, maar als we wegmoesten stopten zij ook onmiddellijk met spelen en deden niets meer... Hopelijk worden ze door dergelijke projecten wat meer in gang gezet op dat vlak!
    Binnenkort krijgen we een studente op bezoek die ook voor enkele maanden naar KG komt. Ze komt met ons praten over onze ervaringen. Als jij nog wat ideeën moest hebben of tips voor haar, dan kan ze zich misschien al wat beter voorbereiden.
    Wij hier zijn nog bezig met het verzamelen en selecteren van de foto's van de interculturele week, we hopen die binnenkort door te sturen. Zijn er bij jullie ook foto's gemaakt die we aan onze kinderen in het Jonghelinckshof misschien kunnen laten zien?
    Groetjes en nog veel succes daar, doe ze de groeten!
    Ingrid

• 23 November 2012 - 09:18

Magda:

Buongiorno Mieke!
    Sono molto contento che ho trovato da nuovo qualcosa da lire di voi! Un bella storia inoltre! Guardi che fantasia hai .. I ragazzi mi sembrano molto felice.

Omdat 'k wat moe ben na mijn nachtdienst vlug in 't Nederlands verder. Al die kinderen verdienen een hoopvolle toekomst, daarom is et zo belangrijk dat ze wat zouden kunnen meedragen van al die intense pogingen om hen spelenderwijze een en ander bij te brengen. Leegte en doelloos tijd verdrijven is iets wat moet vermeden worden. Er is zoveel dat ze kunnen leren. Jullie dragen hier je steentje toe bij en als ze er dan zichtbaar plezier aan beleven is dat de mooiste waardering voor jullie niet aflatend enthousiasme.
    Wijzelf zijn daar het levende voorbeeld van. Je ongelooflijk blijde uitstraling en inzet doet wonderen met mensen! We missen je daardoor heel erg in de les.

Doe zo voort, met of zonder badjas, en zo je de boterkoekjes achterwege wil laten is dat niet erg.
    Graag lees ik je binnenkort terug met een andere story ..
    Geniet nog verder van je project. We denken allemaal heel vaak aan jou! Magda

• 23 November 2012 - 20:24

Trees:

Hallo Mieke, proficiat met je mooi werk daar. Nu ben je toch bijna halfweg zeker ? Komt Pieter niet efkes op bezoek ? IK zag een foto van hem in het Parochieblad van 3okt aar hij met Christine Van Laere
    de Byzantijnse liturgie volgt in de Oude Abdij van Drongen. Jullie zijn toch echt gedreven mensen.Tanti saluti.Trees

• 24 November 2012 - 18:09

Frauke:

Miekeeee!

Wat ben ik trots op jou!!
    Leuke therapie! Ik zie je al heel die therapie geven aan die kinderen!
    Geniet er nog van!!! x.